Six Sigma Metody
Six Sigma je strukturovaná metodologie pevně založená na přesných datech, směřující k eliminování vad, ztrát či problémů v kvalitě produkce. Je založena na kombinaci obvyklých technik statistického řízení jakosti, metod analýzy dat i systematického výcviku všech pracovníků v organizaci. Zaměřuje se na procesy, jejich efektivní zabezpečování a trvalé zlepšování. Cílem je produkovat výrobky a/nebo služby s nižšími náklady a vyšším uspokojení zákazníků.
Tato metodologie pochází z dílny společnosti Motorola. Filozofie Six Sigma vyšla z oddělení vnitřní komunikace, které nabídlo jednoduchý způsob sledování a srovnávání výkonnosti firmy ve vztahu k plnění požadavků zákazníků. Tento přístup začaly uplatňovat další firmy, výrazně jej zdokonalila společnost General Electric.
Jak název přístupu Six Sigma napovídá, metoda má ve svém aparátu jistá statistická východiska. Tradiční pohled na způsobilost procesu, kdy je proces považován za uspokojivě způsobilý, pracuje s variabilitou procesu na úrovni 6σ. To znamená, že horní (USL) a dolní (LSL) mez specifikací je vzdálena 3σ od střední hodnoty µ. Plocha Gaussovy křivky (normálního rozdělení) mezi oběma specifikačními mezemi je rovna 99,73 % celkové plochy a představuje podíl výrobků vyhovujícím požadavkům specifikace.
Univerzálnost metody Six Sigma spočívá v tom, že pod pojmem počet neshod můžeme mít na zřeteli jak vadné díly, vztahující se k jednotlivým výrobním operacím či neshodné produkty, tak i různé problémy, které se vyskytují při poskytování služeb.
Six Sigma projekty jsou založeny na dvou hlavních metodologiích inspirovaných Demingovým Cyklem Plan-Do-Check-Act. Tyto metodologie se nazývají DMAIC a DMADV:
- DMAIC je využívána pro projekty zaměřené na zlepšování existujících obchodních procesů
- DMADV se zaměřuje na projekty vytvářející nové produkty nebo nový design produktů